Euroopan komissio ja Euroopan kuluttajaviranomaiset pyrkivät parantamaan kuluttajien oikeuksia autonvuokrauksessa

14.7.2015 | Oikeusuutiset

Markku Fredman

Euroopan komission ja kansallisten kuluttajansuojaviranomaisten yhteishanke on tuottanut tulosta, kun viisi suurta autovuokraamoa lupasi tänään tarkistaa käytäntöjään merkittävästi

Kuluttajille tämä näkyy vakuutuksia ja tankkausvaihtoehtoja koskevien
sopimusehtojen ja hintamerkintöjen selkeytymisenä sekä vahinkojen
oikeudenmukaisempana käsittelynä. Hankkeeseen ryhdyttiin, koska
autonvuokrauksesta Euroopan kuluttajakeskuksille tehtyjen valitusten
määrä on kasvanut voimakkaasti kahden viime vuoden aikana.

Oikeus-, kuluttaja- ja tasa-arvoasioista vastaava komissaari Věra Jourová
iloitsee tänään saavutetusta yhteisymmärryksestä. Hänen mukaansa
internet on tehnyt auton vuokraamisen toisesta maasta hyvin helpoksi,
mutta epäselvien sopimusehtojen takia kuluttajille aiheutuu usein
yllättäviä lisäkustannuksia. ˝Olen tyytyväinen siihen, että viisi
suurta autovuokraamoa on nyt sitoutunut tarjoamaan kuluttajille
selkeämpiä tietoja ja oikeudenmukaisempia ehtoja˝,
hän toteaa. Komissaari kiitti lopputuloksesta kansallisten kuluttajaviranomaisten erinomaista toimintaa kuluttajien hyväksi.

Asianomaiset yritykset ovat luvanneet sovittaa vuokrauskäytäntönsä vastaamaan paremmin EU:n lainsäädäntöä kuluttajan oikeuksista, sopimattomista kaupallisista menettelyistä ja kohtuuttomista sopimusehdoista).

Merkittäviä parannuksia ovat muun muassa seuraavat:

  • verkossa vuokraamisen selkeyttäminen

–          selkeät tiedot kaikista pakollisista maksuista ja valinnaisista lisistä

–     
selkeät tiedot tärkeimmistä vuokraehdoista ja vaatimuksista, ml.
kuluttajan pankki- tai luottokortilta veloitettavasta takuumaksusta

  • selkeämmät tiedot varausvaiheessa valinnaisista omavastuu- ja muista vakuutuksista, ml. hinnat, sovellettavat poikkeukset ja omavastuuosuus
  • selkeämmät polttoainesäännöt
  • selkeämmät ja oikeudenmukaisemmat ajoneuvotarkastukset
  • paremmat käytännöt lisämaksujen veloittamisessa asiakkailta: kuluttajilla on mahdollisuus vahingon riitauttamiseen ennen siitä mahdollisesti lankeavan maksun suorittamista.

Esimerkki:
Asiakas vuokrasi auton ja maksoi siitä 600 euron takuumaksun.
Vuokra-aikana joku naarmutti autoa, mutta syntynyt vahinko oli vähäinen
(arviolta alle 100 euroa). Auton palautuksen yhteydessä asiakkaalta
laskutettiin koko takuusumma. Vuokraamotyöntekijän mukaan käytäntö on
sopimusehtojen mukainen. Autovuokraamot ovat luvanneet, ettei
asiakkailta veloiteta kohtuuttomia kustannuksia.

Asianomaiset
yritykset toteuttavat lupaamansa parannukset asteittain, valtaosan
todennäköisesti vuoden 2015 loppuun mennessä. Kuluttajaviranomaisten
mukaan seuraavia kysymyksiä on vielä pohdittava:

  • kuluttajan vastuu muiden autolle aiheuttamista vahingoista
  • välittäjien käytännöt
  • sopimusehtojen kieli, kun auto vuokrataan toisessa jäsenvaltiossa
  • vuokrasopimukseen sisältyvien vakuutusten vastuukate ottaen huomioon, että vakuutusmarkkinoilla on vaihtoehtoisia tuotteita.

 


Lisätietoa

Tilaa
Ilmoita
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments