OM: Työryhmä selvittämään valtion oikeusaputoimistojen organisaatiorakennetta ja hallinnon keventämistä

18.4.2013 | Oikeusuutiset

Markku Fredman

Oikeusministeriö on asettanut työryhmän selvittämään mahdollisuuksia muodostaa valtion oikeusaputoimistoista hallinnollisesti nykyistä laajempia kokonaisuuksia

Tavoitteena on keventää ja tehostaa hallintoa.
Alueelliset palvelut säilyvät eri puolilla maata, vaikka
hallinnollisesti oikeusaputoimistoja yhdisteltäisiinkin.

Yksi vaihtoehto voisi olla jossakin päin maata sijaitseva yksi
hallinnollinen yksikkö, joka ohjaisi kaikkia itsenäisiä
oikeusaputoimistoja.

Oikeusaputoimistoja on tällä hetkellä 34 ja niillä on toimipaikkoja
yhteensä 165. Näissä toimipisteissä oikeusaputoimistot ottavat vastaan
sekä oikeusavun että edunvalvonnan asiakkaita.

Oikeusaputoimistoja on yhdistelty vuodesta 2007 lähtien. Parhaillaan
valmistellaan 12 oikeusaputoimiston yhdistämistä 6 toimistoksi. Jos
yhdistämiset toteutetaan suunnitellulla tavalla, oikeusaputoimistoja on
vuoden 2015 alussa 27. Tavoitteena on ollut yhdistää pienimpiä
oikeusaputoimistoja lähimpään toimistoon. Tarkoituksena on näin vähentää
pienimpien toimistojen haavoittuvuutta, vähentää hallintoa ja lisätä
työtehtävien järjestelymahdollisuuksia.

Työryhmän on annettava ehdotus oikeusaputoimistojen
organisaatiorakenteesta ja toimistoverkostosta vuoden 2013 loppuun
mennessä. Työryhmän on otettava huomioon muun muassa mahdollisuudet
laajentaa etäpalvelun käyttöä.

Samaan aikaan oikeusministeriö on asettanut toisen työryhmän
valmistelemaan oikeusaputoimistojen sähköisen ajanvarausjärjestelmän
luomista. Uuden palvelun tavoitteena on lyhentää jonotusaikoja ja
sujuvoittaa asiakaspalvelua.

Lisätietoa

Tilaa
Ilmoita
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments